The selected editor codemirror is not enabled. Defaulting back to codemirror.
4 minutes reading time (780 words)

Slachtoffer gevoel

Op de website van managersonline worden regelmatig vragen gesteld waarop gereageerd kan worden. Zo stond er onlangs:"Op dit moment werk ik als officemanager. In mijn vorige baan werkte ik ook als officemanager en gaf ik leiding aan een team. Mijn leidinggevende was een 'dame van ijzer'. Ze gaf alleen commentaar en kritiek en volgens haar kon altijd alles beter en dat verwachtte ze dan ook altijd. Daardoor is mijn zelfvertrouwen erg verminderd. Daar heb ik nu last van omdat ik mij na kritiek van de directie mij meer als 'slachtoffer' ga gedragen dan als strijdkrachtige manager. Hoe kom ik hier vanaf?"

Hoe ontstaat een ‘slachtoffer’ gevoel.

Het slachtoffer gevoel ontstaat meestal als je in een situatie komt waarin je het gevoel krijgt of denkt dat je niets aan de situatie kan veranderen. In jouw geval krijg alleen maar kritiek en hoor je nooit iets positiefs. Ik kan me voorstellen dat het knaagt aan je zelfvertrouwen. De mate waarin het je zelfvertrouwen knaagt is afhankelijk van de mate waarin je je gevoel van zelfvertrouwen laat afhangen van wat anderen over je zeggen en wat ze van je vinden. Het weerhoud je dan van om in je eigen kracht te staan, om bij jezelf te blijven. Of zoals je zelf al noemt ‘de strijdkrachtige manager’ te zijn.

Wat en hoe kan je het anders doen.

Het kan interessant voor je zijn om twee delen in deze ervaring bij je zelf te onderzoeken. Het eerste is hoe ga ik om met iemand die alleen maar kritiek geeft en de tweede is hoe ga ik om met terechte kritiek. Om met het eerste te beginnen. (Nu weet ik niet precies hoe je op de kritiek hebt gereageerd, maar laat ik een voorbeeld geven hoe je er mee om zou kunnen gaan.) Als reactie op de aanhoudende kritiek is het van belang om als eerste na te gaan of de kritiek naar jouw mening terecht is. Zo ja, bepaal en vertel aan je manager welke actie je van plan bent te ondernemen, wanneer je ermee begint en wanneer je denkt het te hebben opgelost. Hierbij kan je ook aan je manager vragen wat je van hem of haar nodig hebt. Je onderneemt dan zelf de actie vanuit je eigen kracht en je neemt je verantwoordelijkheid om het probleem op te lossen. Je bent zelf in control van de oplossing en stelt je niet (te) afhankelijk op van anderen. Je zal wellicht wel rekening houden met anderen die met je probleem en oplossing te maken hebben, echter je blijft zelf in control.

Dan het tweede. Als iemand alleen maar kritiek heeft en je hebt er last van moet je hierover in gesprek gaan. Voer een inhoudelijke discussie over wat naar jouw idee goed is als prestatie en probeer daar op basis van zakelijke argumenten overeenstemming over te bereiken. Vertel wat je constateert, n.l. dat je alleen maar kritiek krijgt en nooit iets positiefs te horen krijgt. Noem van beide situaties voorbeelden en vertel van beide wat dat gevoelsmatig met je doet. Vertel wat je verwacht: dat je het graag wil horen als iets niet goed gaat zodat je actie kan ondernemen om het te verbeteren (binnen het kader van de overeengekomen prestatie) en dat je het ook fijn vindt om te horen als er dingen zijn die wel goed gaan.

Wat nu als je nu geen overeenstemming kan krijgen over de te leveren prestatie en je baas meer van je verwacht dan dat jij reëel vindt. Vertel dan aan je baas dat je de kritiek gehoord hebt maar dat je er niets mee doet omdat je vindt dat de verwachte prestatie niet reëel is. Vertel zo nodig wéér dat je het jammer vindt dat je alleen maar (naar jouw mening onterechte) kritiek hoort en nooit iets positiefs. Geef naar eigen inzicht steeds aan dat je ook iets positiefs wil horen. Je blijft in ook in deze situatie steeds bij je zelf. Je kan er wellis waar een vervelend gevoeld bij hebben maar je verteld steeds wat jij vindt en wat je behoefte is. Je blijft werken vanuit je kracht. Als er nu niets of voor jou onvoldoende iets aan de situatie veranderd moet je gaan afvragen of je nog wel voor die manager wil werken. Er zijn immers ook grenzen.

Weer een strijdkrachtige manager!


Door op bovenstaande wijze naar de situatie in het verleden te kijken kan je er van leren en het aangepast van je eigen smaak gebruiken in je huidige baan. Wellicht zal het je een nieuw inzicht geven en je daarmee het gevoel geven dat je geen slachtoffer hoeft te zijn. Dat je in zo’n vervelende situatie ook als strijdkrachtige manager kan functioneren.

0
Hoe kies ik de juiste persoonlijke coach. 10 Tips!
Je intuïtie gebruiken op je werk