The selected editor codemirror is not enabled. Defaulting back to codemirror.
2 minutes reading time (423 words)

Automatisch gedachten.

De meeste hebben het wel eens ervaren. Er gebeurt iets en je reageert vanuit een automatisme. Je hebt al gereageerd voordat je er erg in had en achteraf besef je dat dat eigenlijk niet de bedoeling was.

Dit komt omdat je je niet bewust bent van je automatische reactie. De eerste stap om er een positieve verandering aan te geven is dus om je automatische reactie te onderzoeken om zo volledig bewust te worden van je reactie. Van begin tot eind. Beeld voor beeld, net als in een film. Als er dan weer iets gebeurt kan leer je om voordat je gaat reageren een te keuze maken: reageer is zoals ik altijd al deed in deze situatie? (helpt dit mij en draagt dit bij aan de relatie met de ander?) of reageer ik op een andere wijze? (die mij beter voor mij is en voor de relatie met de andere).

Oefening:

  1. Neem een situatie waarvan je weet dat je er automatisch op reageert. Schrijf nu het volgende op papier. De situatie (waar, wanneer, wat gebeurde er, met wie en wat werd er gezegd). Je gevoelens (in een woord en geef een waarde van 0 tot 100 aan de intensiteit) en waar in je dit in je lijf voelt. Schrijf tot slot je gedachten op van vlak voor, tijdens en na de gebeurtenis.
  2. Ga nu rustig ontspannen zitten op een stoel en haal een paar keer diep adem. Begin met de zitmeditatie concentreer je op een plek op je ademhaling. Als je merkt dat je ontspannen bent beeld je je de situatie in en laat je deze van begin tot eind langzaam aan je voorbij gaan, beeld voor beeld. Wat zie je gebeuren in de beelden . Voel je gevoel, merk de sensaties op en merk ook op waar je het waarneemt in je lijf. Merk je gedachten op van gedachte naar gedachte. Veroordeel niets wat je waarneemt, heb er geen oordeel over, niet wegkijken, niet wegstoppen, neem het gewoon waar.
  3. Vul nu je beschrijving aan die je in stap 1 hebt gemaakt. Heb je meer waargenomen? Meer beelden, gevoelens, gedachten? Gedetailleerder? Subtieler?
  4. Herhaal dit de stappen 2 en 3 een paar maal verspreid over een paar weken. Als er in de tussentijd weer of nog een automatische reactie plaats vindt zoals je die bij 1 hebt beschreven kan je deze oefening het beste er vlak na weer doen.

Je zal merken dat je na verloop van tijd steeds bewuster wordt van je automatische gedachten en dat je anders zal gaan reageren Veel succes!

0
De 1 minuut meditatie ‘stop’.
Nonviolent Communication Part 3 Marshall Rosenberg

Related Posts